Brandtilsyn 2022

Brandtilsyn: rådgivning & service



OBS! - Det skal understreges, at vi ikke udfører selve brandtilsynet, men kan hjælpe med rådgivning og evt. fejlfinding og udbedring af mangler, både før eller efter et brandsyn.

 

Lovpligtigt brandtilsyn gælder for alle i 2024

Alle virksomheder, lokaler og bygninger skal have foretaget et lovpligtigt brandsyn af brandsikkerheden, og dette foregår ganske gratis gennem det kommunale redningsberedskab.

Hvor ofte jeres virksomhed skal have foretaget et brandtilsyn afhænger dog af jeres konkrete brandsikkerhed, da der er højere krav til vedligeholdelse, opdatering og sikringer i bygninger, der præsenterer en større brandrisiko. I vil derfor altid få en individuel termin, der forbereder jer på det næste besøg.

 

DBI godkendt installatør

 

Formålet med et brandtilsyn er: 

  • Forebyggelse af brand

    At skabe og vedligeholde en sikker hverdag ved at mindske risikoen for brand eller ukontrolleret spredning af røg og flammer i bygningen.

  • Lovmæssig overholdelse

    Brandtilsyn sikrer at virksomheder opererer inden for lovens rammer og tager de nødvendige foranstaltninger for at beskytte mennesker og ejendom.

  • Proaktiv brandsikring

    At sikre forsvarlige redningsmuligheder og installationer, hvis uheldet alligevel skulle være ude. Ved at identificere disse kan brandtilsyn bidrage til at minimere økonomiske tab og sikre virksomhedens fortsatte drift.

  • Uddannelse i virksomheden

    Mulighed for at øge bevidstheden om brandforebyggelse og sikkerhed blandt medarbejdere og virksomhedsejere ved at oplyse om potentielle farer og bedste praksis for brandforebyggelse.

 

Vær opmærksom på de nye strammere regler i DKV-planen

Der har altid været konkrete krav i forbindelse med kontrol af bygningers brandsikkerhed, men pr. 1. januar 2022 er der kommet nye og skrappere brandsynsregler.

I forbindelse med disse nye regler er kontrol- og dokumentationskravene steget markant, og der er derfor højere risiko for, at der udstedes påbud eller i værste fald forbud efter brandeftersyn. Der er nemlig mange punkter, man har ret til at tjekke via egenkontrol, men med de nye regler skal beredskabet også komme og kontrollere, at alt er gjort korrekt.

Hvis I derfor føler jer en smule overvældet af de nye DKV-planer (Drift-, kontrol og vedligeholdelse), som I har modtaget, kan I henvende jer til os for rådgivning og hjælp til brandtjek forud for et brandsyn.

På den måde er I på forkant med det kommende brandtilsyn, alt imens I opnår en forståelse for proceduren og de nye brandregler. Sådan undgår I bedst muligt eventuelle påbud eller forbud, der vil bremse jeres arbejdsgange. 

 

+ Sådan arbejder vi med brandsikring:

 

Brandbrochure

 

Spørg vores ekspert Jesper

Jeg er DBI-godkendt installatør og kan rådgive dig om brandtilsyn

Jesper Rasmussen

Leder af brandafdeling

70 20 21 12

Jesper Rasmussen Profilbillede

Nyttig viden om brandtilsyn

Få omgående udbedret fejl og mangler

Der er forskellige klassificeringer af fejl alt afhængig af deres alvorlighed, men du vil under alle omstændigheder modtage et påbud om at få bragt fejlen eller manglen i orden.

Hvis der er tale om mindre mangler, der konstateres under brandtilsynet, vil I fortsat have lov til at bruge jeres lokaler, men det skal bringes i orden inden for nærmeste fremtid. Den nærmere tidshorisont vil blive fastlagt af beredskabet.

Hvis I derimod har alvorlige mangler med jeres brandsikkerhed, kan I risikere at få et forbud mod at bruge jeres lokaler eller bygninger, indtil brandsikkerheden er bragt helt i orden. Det har I naturligvis ikke interesse i.

Derudover har I også en interesse i at garantere jeres medarbejdere sikre arbejdsgange samt et ønske om at sikre jeres inventar og bygning mod eventuelle ødelæggelser. Få derfor altid udbedret fejl og mangler, der blev konstateret ved brandeftersynet hurtigt muligt.

 

Det kan vi tilbyde i forbindelse med brandtilsyn

Vi foretager altså ikke selve brandtilsynet, da det er en gratis service, der altid udøves af det kommunale redningsberedskab.

I stedet tilbyder vi som DBI-certificeret brandvirksomhed at rådgive og evt. udbedre eventuelle mangler, der blev markeret ved beredskabets tilsyn eller i forbindelse med den årlige inspektion. De fejl eller mangler, der markeres ved jeres brandeftersyn, skal med andre ord altid udbedres af en certificeret virksomhed, og vi tilbyder denne service på landsplan.

Det kan være, at der er fejl på jeres ABDL-anlæg, mangel på røgdetektorer bestemte steder i bygningen, eller at jeres varslingsanlæg skal opdateres. Vi har erfaring på alle brandsikringsområder, så du kan trygt kontakte vores brandeksperter.

Har I brug for hjælp til at komme i mål med de nye DKV-planer eller få udbedret fejl og mangler efter brandtilsyn, så kontakt os på bagger@bagger-laase.dk eller ring på 70 20 21 12.

 

Brandtilsyn kontakt

 

 

FAQ om brandtilsyn

📅 Hvor ofte skal der være brandtilsyn?

Frekvensen af brandtilsyn varierer afhængigt af bygningens formål, størrelse og anvendelse. For eksempel skal et hotel have et årligt brandtilsyn, mens en mindre butik eller kontorbygning kan nøjes med et brandtilsyn hvert 3. år.

 

✅ Hvorfor laver både I og inspektionsfirmaet service?

Vi tjekker at alle funktioner virker og laver stikprøve på minimum 1/3 del af alle detektorer. Dette medfører at alle tjekkes igennem på en 3-årige periode.

Inspektionsfirmaet kommer for at tjekke om vi lever op til vores krav og at der ikke bliver sprunget over nogle steder, hverken af os eller kunden.

 

🎯 Hvem har ansvaret for bygningens brandsikkerhed?

Det er altid bygningsejeren, der har ansvar for at sikre sig, at alle relevante brandkrav er overholdt jf. bygningsreglementet – dette gælder også, hvis du har udpeget en anden til at varetage det daglige ansvar.

I forbindelse med byggerier er det også dennes ansvar at kunne dokumentere, hvordan brandsikkerheden i den endelig bygning er udført.

 

🧾 Hvad er en brandstrategirapport?

En brandstrategirapport skal udføres i forbindelse med nybyg, tilbygninger og ombygninger for at dokumentere brandsikkerheden.

I en brandstrategirapport skal man beskrive bygningens sikkerhedsniveau i forbindelse med brand, og denne danner så grundlag for de tekniske forskrifter, der skal implementeres i den gældende bygning.

 

🏢 Hvilken brandklasse er mit byggeri?

Du skal forholde dig til bygningsreglementet, når dit byggeri skal indplaceres i en brandklasse. Afhængig af brandrisikoen i dit byggeri kan du enten selv udføre dokumentationen af dit byggeris brandklasse eller få en rådgiver til at gøre dette.

+ GUIDE: Læs vores blogartikel om brandklasser

 

📋 Hvad er et '005 Brugerkursus' og tilbyder I det?

Et brugerkursus i 'retningslinje 005' er lovpligtigt for den driftsansvarlige person af brandalarmanlæg og sprinkleranlæg i virksomheden.

På kurset gennemgås de pligter, som pålægges den driftsansvarlige person, så brandsikringsanlægget virker efter hensigten. Det er udelukkende et kursus som tilbydes af RMG eller DBI.

 

Nyeste anmeldelser
fra vores kunder

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Bagger er lige blevet færdig med vores nye bygning - jeg kan på det varmeste anbefale dem :)

Vending Automater ApS

⭐️⭐️⭐️⭐️

Responsum anbefaler - både til alarm og SALTO KS adgangskontrol.

Responsum

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Hurtig og effektiv montering af alarm. Supergodt tilfreds.

Vinylbaronen Slagelse

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Professionelt firma med gode produkter af høj kvalitet. Enormt serviceorienteret og altid klar med en løsning på problemerne. Det er en fornøjelse at samarbejde med Bagger Låse.

Naboskab ApS

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Jeg havde den gode oplevelse at have Ronny fra Bagger Låse på arbejdsopgave her i Benløse for at omlægge mine låse, en utrolig dygtig og kompetent person, og omhyggelig med sin opgave - en stor tak!

Margit Karlsson

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Bedste service. Klart anbefalelsesværdig.

Nikolaj Estreich

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Alletiders betjening. De var simpelthen så søde og flinke. Hjalp hele vejen igennem og vi fik forskellige ting med hjem, så det kunne afprøves, resten blev bare afleveret tilbage.

Karina Mattisson

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Super service, svarer og kommer omgående, dygtige montører der har svar og lyst til at løse alle låseopgaver med et smil og faglig dygtighed.

Anders Elgen

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Dygtig og kompetent og tillidsvækkende hjælp og gode råd med på vejen. Tak for fin service.

Marie Marcuslund-Reuss

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Fantastisk hurtig service og uden beregning. Det kan jo ikke blive bedre.

Anne Bukkehave Adelgaard

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Super god service og høflige medarbejdere. Det gik dejlig hurtigt og de ryddede pænt op efter sig, intet skidt at sige herfra.

Nanna Hvitfeldt Appel

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Vil til hver en tid bruge Bagger låse og alarm. Bedre håndværk finder man ikke. Produkterne er i top og af bedste kvalitet. Kan varmt anbefale firmaet til både private og erhverv.

Frederik Postborg

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Tak til jer for hurtig udrykning, da vi ikke kunne komme ind til en borger - 10 minutter udrykningstid er der ikke mange der kan prale med!

Sorø Ældrepleje

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Super god service. Og de kan virkelig deres håndværk.

Palle Bjerrisgaard

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Har benyttet dem som firma, behagelig konsulent, kompetent, fin rådgivning.

Søren Skovgaard

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Fik opdateret mit tyverisikringsanlæg af Bagger Låse & Alarm. Hurtigt og effektivt og god service.

Steen Enrico Andersen

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Super professionelt firma med faglig og ledelsesmæssig høj kompentence.

Irene Diget

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Fremragende service, de kom og leverende varen, var super flinke og smilende. Havde sådan en god oplevelse og mit hjem var atter sikkert igen. Kan klart anbefales.

Ole Høj

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kan varmt anbefales. Handlet med Bagger i 20 år. Høj kvalitet og høj service.

Hilmer Juhl Christiensen

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Bagger Låse kan kun anbefales - Meget tilfreds!

Frank Ditmar

⭐️⭐️⭐️⭐️

Super fin og hurtig service, meget hjælpsom ordre ekspedition.

Carsten Færgegaard

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kan godt anbefale at bruge dem, hurtig respons og forståelse for ens situation.

Lisbet Nielsen

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Dygtig, hurtig og meget professionelt arbejde af Ricki Andersen fra Bagger Låse. Kan varmt anbefale dette firma.

Tina Rosendhahl

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Vi har brugt Bagger flere gange i firmaet til låsesystemer og nøgler, vi er yderst tilfredse med servicen og ydelserne.

Jonas Vignal-Olsen

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Vi står og skal på ferie i dag og jeres gode folk greb opgaven og fik den løst på under 2 timer. Tak for en super oplevelse og mega god service!

Mette Bech Elsgaard

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Kan desværre kun give 5 stjerner, Bagger Låse & Alarm har helt klart fortjent 10 store stjerner.

Niklas Pandell

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Havde en episode natten til søndag, hvor jeg havde mistet mine nøgler. Mødte en glad og smilende låsesmed og er fuldt ud tilfreds med servicen.

Kristian Girstø Bay

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Forrige søndag havde jeg haft indbrud og i løbet af en halv time stod der en låsesmed fra Bagger. Det var super service i en dårlig situation og I må rose dem der var her for godt arbejde.

Lisbet Nielsen

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Lynhurtigt service 👍

Renè Sørensen

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Super god service. Jeg er meget tilfreds.

Jens Lykkedal Olsen

Top

Kontakt os - Døgnvagt service

Din besked sendes - vent venligst